2014-05-19

Part / Del 31. Fredag.

Morrn.

Resan till Mallorca.

Fredag, 14 mars.

Del 31.

Morrn,  jag vaknade ½-2 i natt,  kände en massa näsblod.
Försökte få tag på den svenska sjuksystern, Rose-Marie, hon med bilen,
ingen svarade på telefon, hon bodde på plan 5, jag bodde  på plan 6, 21...
Jag gick dit och knackade på, ingen reaktion.
På förmiddagen så mötte jag henne och berättade vad som hänt,
vid ett annat tillfälle hade någon trängt sig in när hon öppnade dörren.
Hon hade hört telefonen och knackningarna men tordes inte öppna....

Nu klockan 07.30 sitter jag med en tekopp och har toapapper i näsan.
Ett märkligt moln drog in i Santa Ponça, berodde kanske på väderomslag.
Kan det vara en skrak?

En LITEN blomma, utanför hotellet.

Gick till Blau Press för köpa den tyska "Bild" och få en "café con Leche".
Måste behålla sinnesnärvaron, även efter kraftig näsblödning...
Acapulco.

Uttagsautomat i Santa Ponça, kunde även kopiera mm.
Klickbara bilder.

Jag bestämde mej för en busstur till marknaden, lite omväxling.....
Efter det tog jag bussen till "Son Ferrer" och fredagsmarknaden.

En massa sommarblommor, mest krukor.




Mest krukväxter, torkan på sommaren.....

Ett litet hygienproblem, kyckling på vänt helt öppet på marknaden....


Mycket GRÖN-saker, haha.

Ett bra urval av sallads-grönt.

Bra sortering av oliver i olika färger och storlekar.

Samma bord som bilden lite högre upp. Annan vinkel.

Buskar som jag känner igen från blomkrukor hemma, här det häck efter vägen.

Då jag väntade på bussen kom detta paret med
dagens högsta blomma på cykel....

En husvägg i änden på muren som syns på bilden.
Jag gillar färgen.

Efter marknaden när jag var tillbaka i Santa Ponça så fick Mozart
ett litet besök av mej.

Under dagen så tänkte jag en del på mitt näsblodsproblem.
Jag bestämde mej för att gå till en doktor eller motsvarande.
Det blev något som hette Juaneda.es.  Anne sa redan första dagen
att dit skulle jag gå om jag behövde medicinsk hjälp.
Jag gick dit för att prata om mitt näsblod.
 Synd det var stängt mellan 12.00 och 16.00, så jag gick hem, och vilade.
Strax före 16.00 gick jag dit igen, fick snacka med en receptionist, som ville se "vem" jag var, enkelt jag plockade fram Europeiskt Hälsokort, Travel Insurance, bevis,ett litet Norskt körkort, därmed trodde jag att allt var OK, men nej.Jag hade inget pass....Det var kvar på hotellet. Det blev en ny prommenad hem till hotellet hämta pass och gå tillbaka, ca. 10-12 min var väg.....Totalt 3 turer dit och 3 turer hem, så var jag inne. Jag tänkte på den gamla melodin,
"Han har öppnat perlepo ..... så jag kan komma in".
Jag fick träffa en kvinnlig läkare, som ville veta mitt problem, så det var bara
att berätta om 3 stents på hjärtat, Albyl E, (blodfötunning), om kolesterol.
Det var nästan så jag glömde varför jag var där. Hon tog blodtrycket 2 ggr. för att vara säker  det blev 100-130, som hon menade var relativt bra på en  gubbe
i min ålder.
Här är stent. på Wikipedia.
  sv.wikipedia.org/wiki/Stent

Sedan skrev hon ut ett recept på droppar som jag skulle ta på en liten
kompress och tycka in i näsan, om det började blöda.
Hon sa också jag att inte skulle trycka in saker i näsan för förebygga.
Sedan ville hon att jag skulle komma tillbaka på tisdagen veckan efter för kontrollera blodtycket.
Det var skönt att veta att det var inga allvarliga fel på mej....


Jag åt middag på XALOC, en meny som innehöll, tomatsoppa, pizza capriciosa,
tiramisu, kaffe, husets vin.

Efter tidig morgon kom en lång dag.......

Inga kommentarer: