2014-05-14

Part / Del 30. Torsdag.


Morrn.

Resan till Mallorca.

Torsdag 13 mars.

Del 30.
Klockan 07.00 var det Grått, Regn, Kallt.
Den ferien har varit lite kul, många dagar med kallt och grått.
Hemlängtan börjar så smått att märkas på mej själv.
Just i dag endast 10 dagar kvar......
Det har heller inte underlättat med näsblod, jag gick till apoteket
för att köpa några "gasbindekompresser", klockan 09:15 då var det 11,0º.
När jag ändå var ute så fortsatte min lilla promenad till tidningsbutiken
och Acapulco för "ta" min morronfika.
Calvias (kommunen)kommunalarbetare jobbade med kantsten och luckrade upp
jorden runt dom fina träden.

Vägen tillbaka var jag inom "min" närbutik för påfyllning....


Här står flaskan i gott sällskap. Valnötter är gott
gärna med något gott att dricka till.



Jag köpte några vykort för att sända till några vänner och fruen,
mina barn-barn skulle också få, dom tycker fortfarande att få kort är kul.
Jag köper oftast 3-4 st lika, mottagarna kan ändå inte jämföra.....

Klickbara bilder, för att se bättre....
Fick skrivet några vykort och lagt i brevlådan på gatan, dom kommer
förmodligen hem till Norge och Sverige före mej....


Efter en lätt lunch, så blev det en promenad i Santa Ponça.
Det finns fortfarande något att se, även om det börjar bli välbekant.
Klickbara bilder.

Uppifrån och ner......
Nerifrån och upp.

"Loppmarknad" bredvid Acapulco, mindre bra grejor.

Rensning av muren på Verdemar. Ganska högt....

 Restaurangen "Alt Wien", kaffe och öl OK. Maten B-laget.

Pinjeparken i Santa Ponça.

Temperaturen vid Apoteket på "min" gata. 15º +.

Temperaturen vid Apoteket på "min" gata, klockan 12:27.

"I väntan på kvälls-rusningen".


Ett hotell längre ner på gatan, galler så man kan se in....
Dagvattenkanalen i Santa Ponça.
OBS, det bruna är tång från havet som blåst upp i kanalen.

 Röksugen? Stort utval.


"Vi" har fått en ny butik i området, se på priserna....

Samma butik....samma intressanta sortiment.
Rondellen på "min gata" vid Acapulco har ett olivträd i planteringen.

Min lilla skrivhörna, det gäller att vara kreativ....

Lilla spansklektionen.....Denna lappen satt på bilarna den 13 mars.
Det skulle bli karnevalståg på "Min gata", och gatan skulle stängas en tid.
Det fanns några ställen i Santa Ponça där man kunde köpa Pic-nic-"korgar" i olika storlekar
med valfritt innehåll, typ ost, olika korvar och andra charkuterivaror. De sista veckorna
när jag var där nere så såg jag oftare och folk som satt i klungor i parken. Kopplingen var
förmodligen alla spanska pensionärer som kom till "byn".  


Busstationen i Santa Ponça, charmigt för turisterna.

Efter min lilla promenad så gick jag hem för en "power-nap".

Dagens middag skulle "serveras" runt kl 17.00......

En ny variant med/av Vita bönor i tomatsås förstärkt med
paprika i små bitar. Grovt bröd med ost,
och något glas vino.  Den rätten fick *****.

Lite senare så blev det en tur till Acapulco.

Hemma senare blev det ett ½ öga på TV-en.....

Sedan var dagen slut.







Inga kommentarer: