2008-03-24

Hur duktiga var/är vi?





Morrn.



Jag satt i mina tankar på vägen till Stockholm,
då jag kom att tänka på tiden.

"Bilden i sig är ingen höjdare" men man får ta vad som bjudes.

Det som står under är "lånat" från Wikipedia. Du
som klickar på blåa ord blir flyttad till "Wikin".
Pantheon (av grekiskans pan, allt, och theo's, gud), är ett antikt tempel beläget vid Piazza della Rotonda i Rom.
Pantheon är en av de få antika byggnader som har varit i funktion sedan den uppfördes. Den nuvarande byggnaden uppfördes c:a 120 e.Kr. av kejsar Hadrianus och ersatte då en tidigare tempelbyggnad, som konsuln Marcus Vipsanius Agrippa hade låtit bygga 27 f.Kr. Pantheon var, som namnet indikerar, ett tempel för alla de romerska gudarna, men sedan 600-talet brukas det som kyrka, Santa Maria ad Martyres.
Som man kan läsa är detta huset snart två tusen år gammalt.




En gång för länge sedan så satt det människor och ristade runor på stenar, det var på 850-1100-talet, alltså för cirka ett tusen år sedan.
Den här stenen står vid Gripsholms Slott.
Hur bodde folk på den tiden, i jordkulor?

Det var då mina tankar slog mej,
är vi så duktiga här uppe i Norden?

Pantheon var redan 1000 år när vi ristade runor!

Bortsett från detta så hade jag en fin tur till "min by".
Jag återkommer med fler tankar...........

"Time flies like an arrow, fruit flies like a banana."
I Love It.

Inga kommentarer: