2010-04-16

Veckans fönstertema, "Underligt", 16/4

Morrn.
Veckans fönstertema "Underligt". Bilden från Heddal stavkyrka, Norges största, från 1200-talet. Vad är det som är så underligt med fönstren? Det finns inga, endast ett nät, mest för att inte få objudna besökare.
Den riktiga anledningen var ett man kunde inte göra fönsterglas på den tiden, i en vettig storlek, underligare än så är det inte....

Klickbar bild.
Länk till andras fönster;
http://susannehultman.se/2010/april/veckans-fonster-80-164.html

Länk till Riksantikvarieämbetet; "OM GLAS"

http://www.raa.se/cms/materialguiden/material/glas.html

7 kommentarer:

foto CHIP sa...

Ja det ser underligt ut med sådana fönster :) Men så påhittigt och vackert å andra sidan :)

Susanne sa...

Fast jag kan tänka mig att det blir fruktansvärt kallt där inne på vintrarna.

Underligt tycker jag det är att man inte tillverkat fönster senare.

Klimakteriehäxan sa...

Vacker byggnad! Fast kanske vore den liiite mer praktisk MED fönsterrutor ...

Ninnie sa...

Verkar va lite dragigt med nätfönster...kallt på vintern om inte annat! Men verkligen en vacker gammal byggnad.

Anna sa...

Hej,

Jag har restaurerat bilden på dig. Du kan se den på http://www.fotofix.se/examples.aspx. Den ligger längst ut till höger i kategorin människor.

Om du har en e-postadress så mailar jag gärna den fixade bilden till dig. Du når mig på annajoh@hotmail.com

Anonym sa...

Ja det är klart att det inte kan vara riktiga fönsterglas där. Fast så långt tänkar inte jag iaf först.

Daniela sa...

Visst är det underligt, men samtidigt passar det in på nåt sett. Den är väldigt vacker hela byggnaden.