2010-01-22

Veckans Fönster, Kulturellt.... 22/1



Morrn.

Veckans fönster. Kulturellt.
Vad är kultur?
På vår lilla semestertur i Mellanöstern, Jordanien,
upptäckte jag en kultur som är skrämmande för oss,
från Norden.

Det satt män på vissa platser och dom rökte
vattenpipa med välbehag!
Verktygen kunde inhandlas på flera platser, som här i Aqaba.
Klickbar bild (som oftast)


Länk till Svenska Wikipedia.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Vattenpipa

Länk till andras kulturella fönster,

http://sassa.webblogg.se/foto/2010/january/veckans-fonster-68-221-kulturellt.html

10 kommentarer:

annette sa...

Ser inget fönster, men har tittat tillbaks på Dina semesterbilder, verkar ha varit en spännade resa med massor att upptäcka.
Återkommer och ser om fönstret kommit tillrätta. Just nu bara ett rött kryss där bilden roligtvis finns!

Ha en skön lördag!

annette

Synnøve. sa...

Kulturkrock skulle jag vilja kalla det.
Men det är spännande med andra kulturer....

Lasseivomma sa...

Väldigt många pipor hade dom...host. Hur dom kan dra i sig denna äckliga rök är för mig en gåta.
Ett litet tips, räta upp bilden så blir den kanon,

Susanne sa...

Arabiska vattenpipor är ju faktiskt något som kommit även till Sverige, i alla fall i vissa kretsar. Kulturella vanor sprider.

(Jo, även jag skulle vilja se en "rakare" bild.)

Ninni sa...

Nu så finns den här, bilden. Tack för det:) Jag undrar just hur det smakar att röka vattenpipa...är det lika illa som att röka cigaretter eller vanlig pipa?
Men jag tycker sällan att andra kulturer är skrämmande...utan oftast ganska spännande.
Ha en skön söndag!

Unknown sa...

Morrn.

Ang. bilden så kan jag inte räta upp den.
Jag stog inte mitt framför fönstret, jag stog nedanför på sidan, därför blir det helt fel "vinklar".

Tekniskt omöjligt att stå framför i jämnhöjd.
Jag bjuder på det....
ha de bra.

Hasse A

Jah Hollis sa...

Det är onekligen kultur det med.
Och inte helt ovanligt här i Malmö. Jag såg faktiskt i dag att frisören i kvarteret bredvid stoltserar med en vattenpipa i sitt skyltfönster.

annette sa...

Ja, en kultur som sprider sig i världen bjuder Du på, har aldrig prövat och tror jag avstår om tillfälle ges.

Ha det gott!

annette

larans sa...

Intressant bild (men håller med om upprättningen). Jag provade på att röka vattenpipa i Egypten på ett café tillsammans med hela ressällskapet. Det gick inte alls bra- jag blev magsjuk (Faraos hämnd)!

Anonym sa...

Fin bild, vart är den tagen? Det var sjukt många vattenpipa i det fönstret. köpte du någon och vad kostade de?