2010-11-14

Veckans Hus - Byggnadsminne, 14/11

Morrn.
  Veckans Hus - Byggnadsminne.
Version  1
 (Jag fann ingen bild i min PC), (jag fann bilder senare)

men jag kom ihåg att på sv. wikipedia
där finns en bild av ett svenskt byggnadsminne, som jag fotade en gång....
Där finns bilden och historien ,

Klickbara bilder....

Version 2
Jag "hittade" två bilder på min gamla PC.....
 Den nedre bilden är tagen med Essingeleden i ryggen,
 för dom som ev. har lokalkännedom...

Här finns bilden och historien , 
kolla länken till min konfirmationskyrka från 1956....

PS Bilden på WP är klickbar.....

http://sv.wikipedia.org/wiki/Sankt_Sigfrids_kyrka,_Stockholms_stift



Länk till Veckan Hus;
http://veckanshus.stjernvall.se/?p=856

6 kommentarer:

Anni sa...

Tänk att den lilla fina träkyrkan låg mitt i stan en gång! Förstår precis var, eftersom jag passerat efterföljaren åtskilliga gånger!

är det du som skrivit texten i Wikipedia också, eller "bara" bidragit med bilden?

Hedwig sa...

Nu förstår jag, efter Annis kommentar - att kyrkan inte finns mera. Det förklarar varför jag inte sett den.
Vacker var den, kul att du har bidragit till innehållet på wikipedia.

Mona sa...

Intressant läsning på Wikipedia. Tur att kyrkan köptes och flyttades. Ser ut som om den ligger vackert belägen.

Hedwig sa...

Aha, var det DEN kyrkan, den har jag ju sett från Essingeleden, tornet sticker ju upp. Tror nog att jag varit i närheten nån gång för länge sedan- på markplanet menar jag.

Pysselfarmor sa...

Åh Hasse tack för den kunskapen....hade ingen aning. Ja det är aldrig för sent att lära sig nya saker som tur är....

Hos mig är det specialvisning av något vid ett byggnadsminne för er deltagare i Veckans Hus - guiden ställde upp enbart för er ;-) gratis dessutom!

Ha en skön helg.

B i r g i t t a sa...

En fin kyrka med en intressant historia. Kul du hittade bilderna :)

http://fotochip.blogspot.com/2010/11/veckans-husbyggnadsminne.html