2010-02-20

Arkiverat # 7, Volkswagenwerk. 20/2

Morrn.
NatureFootsteps Arkiverat # 7,

Tanken är att visa en äldre bild och kanske berätta lite om den.
Min bild tog jag i maj år 2006, jag hade sett fram till den resan
med företaget till Wolfsburg.
Jag har i princip jobbat med VW reservdelar från 1964 till.o.m 2008.
Kanske hade jag "drömt" om att komma dit där allting startade.
Under bilden så står det en text, som jag lånat från den svenska Wikipedian,
Faktum är att det allra mesta som står på Wikin om VW har jag skrivit...
Följ gärna länken som finns längst ner....
Klickbar bild.


Den 26 maj, Kristi himmelsfärds dag, lade Adolf Hitler grundstenen till Volkswagenfabriken i närheten av byn Fallersleben i norra Tyskland. Myndigheterna hade kommenderat ca 50 000 personer för att glorifiera "der Führer". Volkswagenwerk blev ett "statsmonopolkapitalistiskt" företag av ett helt unikt slag.
"Fabriken skulle bli den modernaste bilfabriken i världen", sade Adolf H. Av Volkswagen-idén hade det blivit ett gigantiskt nazistiskt propagandanummer. Planerna var redan då att åstadkomma en produktion av 500 000 bilar om året. Så startade byggandet av världens största bilfabrik under ett tak. Det var ingen liten verkstad som byggdes, den södra fasaden mot Mittelland Kanal är 1300 meter lång. Bredden blev 256 meter. Man grävde också en stick-kanal för mottagning av kol till kraftverket och råvaror till fabriken, med måtten 400 meters längd och 120 meters bredd. Baserat på erfarenheter och testresultat från vintern
1937, hade bilen testats och utvecklats, den var produktionsklar 1938. Då hade bilen fått sin slutgiltiga form och blev kallad VW38. Den var också omtalad som KdF-Wagen, "Kraft durch Freude", kraft genom glädje. Kraft durch Freude var nazisternas fritidsorganisation. Grundläggandet av "KdF-bilens stad" ägde rum den 1 juli 1938.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Volkswagen

Länk till andras "arkivprodukter";
http://nfsaturdayfoto.blogspot.com/2010/02/arkiverat-7-archived-7.html

3 kommentarer:

NatureFootstep sa...

vad intressant. Jag jobbade med Scania, men det är ju inte riktigt samma sak. Fast de samarbetade ju lite i Södertälje.

Bildgatan-Avsändare Margareta sa...

Vad kul med en arkiverad bild från Wolfsburg eftersom jag igår såg på frågeprogrammet "Postkodmiljonären" och där kom frågan upp.

Jag gissade helt rätt med tanke på ortens namn dubbel W det lät så rätt i munnnen, tyvärr tror jag inte att han som deltog kunde svaret utan hoppade av just där, kan minnas fel.

Marie sa...

Intressant info :-)