2009-05-04

Veckans Port # 7.... 4 maj...

Morrn.
Min port sitter på en "triumfbåge" med 4 öppningar, det italienska namnet är Arco di Giano.
På svenska tror jag det skulle bli Janus-bågen. Janus, guden med två ansikten.
Byggnadsverket är antagligen från 300-talet e.Kr.
Porten/dörren sitter 2-3 meter över backen, jag har svårt att tänka mej användningsområdet.
Hela platsen var egentligen kreatursmarknad och det hette Forum Boarium.
Varför jag fastnade för att fota den porten, den är vacker, den är omotiverat placerad......
Pluss att omgivningarna har en massa andra foto-objekt, som kanske kommer på bloggen....
Klickbar bild.
Länk till andras Portar.

6 kommentarer:

Hedwig sa...

Letade upp Arco di Giano på Google och hittade ingen förklaring till din dörr eler ens någon bild med dörr. Märkligt. Alla dessa lämningar i Rom är fantasieggande,.

Johan sa...

Hej!
Det var en fin port gillar skarpt låset mitt på. Den ser liten ut men ändå inger den ett pampigt intryck i mina ögon. Bra fångat

Amanda sa...

Du har hittat en "tio poängrare". Dörren är vacker med sitt trä och de fina beslagen. Själva byggnaden i sitt ljusa material är ytterligare en vacker detalj i mina ögon. Så gammal, helt fantastiskt. Att dörren sitt så långt upp, fick du någon förklaring? Jag tänker mig de gamla Romarna som hade sina olika gladiators spel där överhögheten satt och tittade från sin terrass. Livlig fantasi, /Amanda

sinneskatten sa...

Underbart! men hur kommer de upp och ner utan trapp?
tack för du visade alla bilderna så man får en större överblick.

Sladden sa...

Fin port. Måste man ha egen stege med sig om man ska in där?

Synnøve. sa...

Får en känsla av att det kan ha varit en avskrädesport eller nått.
Att man skikade ut tvättvatten och sånt genom den.
Uansett den är vacker.
Synne.