2009-05-08

S.P.Q.R, kan man se över hela Rom......... 8/5

Morrn.
På en massa föremål överallt i Rom kan man se bokstäverna S.P.Q.R.
Vad betyder det?
SPQR är en förkortning för Senatus Populusque Romanus, det vill säga ”senaten och det romerska folket”. Förkortningen betecknade först den romerska ...
Hela förklaringen kommer sist i det här inlägget....
Ungefär det som man ser i många byar och städer, "Stockholms Stad","Løten Kommune "
"Oslo By" eller vad som helst.
På den första bilden, som är en lyktstolpe så ser man det......
Klickbara bilder.

Den 2:a bilden, på baksidan på sockeln till en staty....

Den 3:e bilden på några marmortavlor som sitter på Palazzo Senatorio,huset i bruk från 1100-talet, nu är det borgmästarens "kontor".

Klicka på bilden.

På den 4:e bilden så finns bokstäverna på Septimus Severus triumfbåge.

Bågen står på Forum och där har den stått sedan år 203 f.kr. till minne av 10 årsjubileumet av Septimus Severus tronbestigelse/kröning....

Klicka på bilden.

Det finns mer att läsa på Wikipedia. Först den engelska sedan den svenska.

1 kommentar:

Synnøve. sa...

Så vackra bilder. Jag tror jag vill åka dit alltså.

Du, jag undrar hur det kommer sig att det står länk från mig in till ditt inlägg? Jag har inte länkat.
Nu börjar jag bli så frustrerad, det poppar upp överallt. vet du hur man får bort det?
Ha det gott.
Synne.