2009-05-20

Vackert, från min Rom-resa.......20/5

Morrn.
Jag ville visa några bilder från Rom-resan jag hade i april.
Den första bilden är ett gammalt tempel från 2:a århundradet före Kr.
Templet var till ära för guden Herkules, som var köpmännens gud.
Någon kallar det för "Vestatemplet" pga. likheten med att tempel på Forum Romanum.
Platsen där jag tagit de tre bilderna heter Forum Boarium, ursprungligen en plats för kreatursmarknad.
Klickbara bilder.

Bild 2. Ett tempel rest till ära för hamn och flodguden Portunus någon gång mellan 500-300 år före Kr.

Den tredje bilden är kyrkan Santa Maria in Cosmedin, man är inte helt säkra på när kyrkan byggdes, antagligen någon gång på 600-talet, till kyrkan hör också kampanilen med 7 våningar.

3 kommentarer:

Erik sa...

Rom är en härlig stad, här kan man verkligen tala om historiska vingslag! Men, om jag inte minns fel är det på vänster vägg inne i kyrkan med det höga tornet som "sanningens mun" finns. Tittade du in där och testade munnen?

Synnøve. sa...

Nu får jag lust att åka till Rom.
Vackra bilder...
Ha en flott helg.
Synne.

Unknown sa...

Morrn Erik

Kom inte fram det var så många händer i mun på gubben.......

(jag har varit där tidigare har alla lemmar i behåll.....)
Ha de bra
Hasse A