2008-07-15

Sørlandet på en vecka.......Del 2

Morrn.



Ser ut som det ska bli väder, vilket det blev, inget regn på hela dagen!
JUST nu vill jag säga F.N F.N, jag "hade" skrivit ner allt på Word Pad,
"Word Pad har fått problem........allt Du har skrivit.......kan ha gått.....
Det var synd. Som dom sa i det militära "GÖR OM!"


ONSDAG. 9 juli
I dag ska vi åka vidare mot Kristiansand, det är inte så många mil,
5, kanske vi har massor med tid.
Men först ska vi ut en liten tur på sjön, vi blev bjudna på det,
av fruens, dotter med make även barnbarnen "hennes" var med.
Det "ingår" motorbåt om man är snäll?


Norsk läsövning,

" Reddalskanalen Ågre-elva fra Reddalsvatnet og Landvikvatnet ut i Strandfjorden (havet) vest for Grimstad var en ferdselsveg også før kanaliseringen. Det ble fløtet tømmer ned elva og mindre skuter ble bygget i Landvik og bygdene innenfor. Men ved utløpet av Ågre-elva var Dammen (en naturlig morene). Et fossefall på et par meter hindret tømmerfløtingen og nybygde skuter måtte over land. Men fossen skapte også energi for møller og sagbruk.Ved å sprenge vekk Dammen, ville man få en sammenhengende kanal fra Reddal til havet. Samtidig ville man senke Reddalsvatnet og Landvikvatnet med omtrent to meter. Da ville 84 bønder få 1318 dekar ny dyrkingsjord rundt innsjøene.I 1876 kom anleggsarbeidet i gang. Møller og sagbruk ved Dammen måtte rives. Bare møllesteinene ligger der ennå. Ny bru på Vestlandske Hovedveg måtte bygges over kanalen mellom Reddalsvatn og Landvikvatnet. Denne gamle brua ble rekonstruert i 1993.Reddalskanalen var ferdig i 1880. Kanalen er 3 kilometer lang mellom Strandfjorden og Landvikvatnet. Mellom Landvikvatnet og Reddalsvatnet er kanalen 500 meter lang.I 1881 ble en dampbåt (ångbåt) satt i fart mellom Grimstad og Reddal. Men erfaringene den første sommeren ført til mer arbeid for å forsterke kanalmurene, som ble utsatt for store vannbølger (svallvågor) fra dampbåten i det trange kanalløpet. Kanalen ble etter suppleringsarbeider endelig åpnet 1882.Dampbåttrafikken opphørte etter få år. Tømmerfløtingen er det også slutt på. I dag er det bare private fritidsbåter som trafikkerer kanalen. Langs kanalen kan man se møllesteinene ved den gamle Dammen og vannstandsmerke fra 1877 før kanaliseringen ved Ågersbro.Reddalsvatnet er fredet som naturreservat, med restriksjoner på båthastighet (7 knop), telting og fisking. Det er også restriksjoner på båthastighet og fiske i resten av kanalen. Stadig økende båttrafikk og store, hurtige båter øker slitasjen på kanalmurene og strandområdene. Det er viktigere enn noen gang å vise hensyn, både til selve kanalen, til flora og fauna, og til hyttefolk og fastboende.Reddalskanalen ble valgt til Grimstad kommunes kulturminne i Kulturminneåret 1997."





JÄTTEVACKERT.
En upplevelse att få se detta.

Liten trafik, lugnt och stilla.

Men det finns en del "gottställtare", med båtar, sjöbod och vackert hus.



Summa summarum: En toppfin tur, i fint väder, med dom vi tycker om.

Efter båtturen så kom vi till Kristiansand.
Märkliga mått på dörren!
En stad som grundades av Christian IV år 1641.
Enligt sägner så ritade kungen upp en fyrkantig stadsplan med sin käpp,
vilket fortfarande kan ses på kartor över staden. Det har varit många stora bränder
den "sista" stora var 1892.


Gästparkering för båtar, a la Venedig, charmigt med en massa serveringar runt omkring.



Några använder alternativa framkomstmedel, t.ex vinden..............
Europavägarna byter nummer vid Kristiansand E 18 ändras till E 39.



Natthärbärget var ordnat så vi hade inte så bråttom, vi skulle bara några få mil
innan kvällen. Ett par som vi känt i många år, i vart fall fruen har känt dom sedan
60-talet, hade lovat oss att om vi kom förbi så var vi alltid välkommna.
"Någonstans" vid Langenes har dom sin "hytta" på en sluttning ner mot havet,
med fantastisk utsikt, från den stora verandan. Dom vi gästade inngår i ett
"vennegjeng" till fruen och vi träffas regelbundet, och har stora fester.
Vi sov gott efter en trevlig kväll med goda vänner.

Denna växten heter järnek. Mycket ovanlig i Sverige.
Jag la in en länk till den virtuella floran.

http://linnaeus.nrm.se/flora/di/aquifolia/ilex/ilexaqu.html

Vilda körsbär växer nästan överallt i sydnorge.




Kaprifol som växer vilt. Det blir som lianer i skogen och kaprifolen klättrar
upp mot ljuset. Ett träd kommer inte ihåg namnet, har problem .
(Kanske asp)
Vi var inne i Mandal, en typisk "sørlandsby", med vita hus och turistfällor
på rad.


Lindesnes fyr ligger på Norges sydligaste fastlandspunkt. Avståndet till Nordkap
ska vara 2518 km.
Dagens fyr är från 1915, den blinkar var 20:e sekund och kan ses 19 nautiska
mil. Vilket skulle vara ca: 35 km. En Nautisk mil=Sjömil=Distansminut=1852 m.
Vi hade ett par fina timmar vid Lindesnes, det var sol och vindstilla.
Jo da, Fritz & Co, var här och byggde kanonställningar under kriget.


Det här är nästan samma bild men fån en annan "vinkel", nästan
nere vid vatten ytan.
En liten sjö inte så långt från Lindesnes.


En liten plats vid namn Åna-Sira i regnväder............


Kusten vid Lista fyr, inga bilder det störtregna. Men namnet Lista tror
jag de flesta har hört på vädeleksrapporten på radion.
Norges "blåshål" nr. ett.
Det finns ett gammalt ordspråk som lyder. "Den stilleste dag på Lista
blåste det bare bort ei høne".
Jag tror att dom flesta förstår vad som sägs.
Vi övernattade i Flekkefjord, som inte imponerade särskilt mycket.
Vi var utanför dörren i 10 minuter. (det regnade).
Maten var B-laget, men priserna låg på topp!.


Vi har nu kommet ut på Jæren, till Obrestad där var det en "surbock" som
ville ha betalt för att se in i fyren.
Vi reste på väg 44 även kallad "Nordsjøvegen" mycket fint att se.
Jæren är ett lantbruksdistikt, känt för alla stenmurar.
När vi kom dit så var det mulet och det var en del hål i molnen som skapede
ett fantastiskt ljus, som jag har försökt att fånga.


Bilderna är direkt från "kortet" utan några manupuleringar.




Här är frun på väg ner till sjøen, Norges längsta sandstrand finns här.



Tack för i dag........

4 kommentarer:

synne sa...

Wow, vilka härliga bilder du visar. Man får lust att resa dit.
Har aldrig varit där nere.

Tack för dagens rese etapp.
Synne.

Inger Maryissa sa...

Så vackra bilder från Reddalskanalen plus de andra fina foton.
Kan tänka mig det var en upplevelse att se detta.
Och fantastiska bilder på Järneken och tänk hur den vackra kaprifolen kan klättra.
Och bilden på fyren är så mysig och mycket vackra naturvyer.
Ha en bra dag.
PS. du undrade hos mig om det inte finns någon metod att märka bilder permanent.
Jo, det finns det säkert...jag ska kolla upp detta lite mera.

Lisas torp sa...

Sörlandet verkar ju vara rena paradiset! Oj, så vackert det är och vilka fina bilder du visar idag också!
Jodå, Hasse, det är lugnt! Bara att konstatera att kommunikation kan förvirra och förvilla lite!
Sur var jag nog inte, men det är väl ändå så att vi menar lite olika saker med just "museum"!
Du menade något positivt och det gläder mej ju förstås!
Ha nu en fortsatt skön sommar var du än befinner dej!
Lisa

Pialotta sa...

Tack för en vacker tur.. vilka fantastiska vyer du trampat:-)
Ha de..