2008-05-09

Översvämmningsrapport..................


Bilden togs i Hamar den 7 maj, sjön heter Mjøsa, den är Norges största sjö.
Det är långt ifrån FULLT, det finnes plats för mycket mera vatten.

Morrn.

Jag är lite lat, i dag, jag lånade en rapport från myndigheterna (NVE) angående vattennivåer i
Glomma och Mjøsa.
Rapporten kan även anses som en norsk läsövning.

I Glomma oppstrøms samløpet med Vorma ventes vannføringen å øke de nærmeste dagene til et nivå omkring det en hadde sist helg. Nord for Koppang betyr det en vannføring under nivået for 5-års flom, mens det lenger sør vil være omkring nivået for 5-års flom. Kulminasjon ventes 11. – 13. mai.
I Gudbrandsdalslågen, Mjøsa og Vorma ventes vannføringen/vannstanden å stige, men vil med dagens prognoser ikke nå nivået for 5-års flom i løpet av perioden. Her ventes fortsatt stigende vannstand/ vannføring utover prognoseperioden.


Bilden finnes på bloggen från den 17 mars, med en helt annan vattennivå!!

PS, mina problem med layouten har tydligen löst sej, bilden är mittställt och då funkar tydligen texten.

2 kommentarer:

Synnøve. sa...

Vatten, stan är full av vatten.....
Tillbaka igen. Maken fixade det till slut...
Men vad som var felet, inte en susning....
Klems Synne och Jimmy.

annette sa...

Då är lugnt ännu efter vad jag förstår, kulmen på snösmältningen är väl vad jag förstått inte nådd ännu!

mvh //annette