2008-05-30

Detaljer från byn.................

Morrn.
Jag vill visa några få bilder från den miljön där jag "kommer" ifrån.
Jag vet inte om man får säga att jag älskar Stockholm, men det är inte långt ifrån.
Det är ingen konst att strosa runt och finna små pärlor.

Bilden med den trappstegsformade "grunden" är ett hus som ligger på

Södermalm, och gatan heter Urvädersgränd.

Namnet Urvädersgränd nämns första gången år 1646.

Huset är känt för att C-M Bellman bodde där under åren 1770-1774.


Huset med No5 ligger på Själagårdsgatan i Gamla Stan, jag gillar det området och

framför allt det lilla torget Brända Tomten. En av mina favoritplatser, i Stockholm.

Gatans första omtale är från 1487.

Den snirkliga järnkonstruktionen kallas för ankarslut.

Golvbjälkarna i huset är fästade i väggen och är hållna på plats av ankarsluten.

Det finnes ett flertal modeller, och av typen så kan man åldersbestämma huset.

Emblemet ovanför 5:an visar att huset var brandförsäkrat, se länk

http://www.brandkontoret.se/brandkontoretwww/main.nsf/page.items.www/AF740E7E472A1866C12570200043BB33


_
Spel mellan ljus och skuggor, i den lilla Själagårdsgatan.
Denna bilden är från samma gata. Jag gillar framför allt ljuset, och texturen på väggen.
Alla årstal som står här om gator i Stockholm är tagna från boken,
"Stockholms gatunamn" utgiven av Sthlms stad 1992.

1 kommentar:

Synnøve. sa...

Jo man får säga att man älskar Stockholm. Det är en stad att älska med sina gator, gränder och hus....
Vackra bilder.
Kram Synne :D