2014-04-11

Part / Del 2

Morrn 

Part 2

Resan till Mallorca.

2:a dagen, torsdagen 13/2.
Så såg det ut på morgonen, solen håller på att gå upp,
ser ut som en lovande dag.

I bakgrunden syns Platja de Santa Ponça.
Numer så heter det Platja tidigare Playa, strand.
I skolan så lär man sej Catalan, det finns en dialektform som heter
mallorquisom används mest på Balearerna. Det ord som används mest är nog ¡hola = Hej...

Klickbara bilder, större.
Efter någon timme eller så. Klockan 08.58 ljust....

På vägen till det historiska minnesmärket,
"knäppte" jag det här i ett hål i staketet.


Längst bort till höger finns ett  historiskt minnesmärke,
År 1229 intogs Mallorca av en katalansk armé som leddes av
Jakob 1 av Aragonien och Katalonien. Resten är historia.

Här är minnesmärket.


Utsikt in på playan, från minnesmärket bilden över.
Det var värt promenaden, framför allt utsikten.
Promenaden var 2-3 kilometer, tur och retur.

 Nu ska jag ta en  ny liten promenad för att se omgivningarna.
Många hotell har blivit lägenheter för vanligt folk.
Här står ägarens cykel på vänt.

Så här ser "mitt" hotell ut på avstånd, det stora till höger
om trädstammen.  Bakom alla hotellen vid stranden går "stora" gatan,
"Ramon De Montcada", den användes av mej dagligen ett par gånger.
gatan fick eget namn av mej här i berättelsen, "Min gata".


Visst är det fint.

Det finns en del trappor i Santa Ponça.....


Svinaktig lekkamrat....


Perfekt för stavgång, gott om plats, de flesta i samma ålder....

Stadsparken i Santa Ponça, liten lummig park som luktade
från träden, något slags pinjer, det finns små
 gröna papegojor där lika stora som duvor. 
Jag satt på balkongen en stund i solen, skönt,
la mej på sängen och vilade en ½ timme.
Var lite hungrig, så det blev en liten promenad ner i byn, dit jag ville
 öppnade dom inte förrän kl. 19.00, så det var bara att gå runt och vänta.
Kände att jag måste finna något mer som är bra.
Det slutade med Burger King....Flopp.
  

1 kommentar:

Anonym sa...

FIna bilder. Tack för du delar Inger/ Anemonen.