2009-10-15

ABC Tema i ord o bilder, runde 2, # D 16/10

Morrn.
ABC # D.

Bokstaven D kan betyda mycket, tillfällighetsvis har jag hittat en del bilder på min PC, som jag kan associera med döden, och hur vi människor försöker att minnas eller hedra dom döda.

Den första bilden är från den nya kyrkan som står
bredvid Kaiser-Wilhelm-Gedächtniskirche,
den kända ruinen i Berlin.
Klickbara bilder.


Den andra bilden är en minnestavla/gravsten som sitter på vår kyrka här i Løten

Den tredje bilden är ett annat sätt att minnas och hedra den som dog alltför tidigt.
Bilden från kyrkogården här på Løten.
Monumentet till Vittorio Emanuele II, i Rom, är platsen för den "Okände soldaten" kan väl också vara ett sätt att minnas och kanske hedra de som dog för landet.
Den 5:e bilden, tog jag i Berlin, och det är officiella minnesmärket, "Holocaust-Denkmal",
över Europas mördade judar.
Någon kanske tycker att mitt temaval var/är makabert, men sånt är livet.....

Länk till andras ABC-Tema #D
http://abctema.blogspot.com/2009/10/abc-i-ord-og-bilder-runde-2-d.html

22 kommentarer:

Living next to me sa...

hei
Vi har valgt samme tema men forskjellig vinkling .
Flott innlegg
God helg F.

Petunia sa...

Døden er en del av det å leve om vi vil eller ikke. Det gjør alltid så vondt å se slike graver der det ligger barn. Rett bortenfor der en kamerat av min sønn sin grav er, er det et område hvor det er samlet en del graver til små,små barn. Det er nesten slik at jeg ikke orker å gå forbi der, så vondt gjør det og enda er det ingen jeg kjenner som har begrav sitt spebarn der...
En kollega av meg var i begravelse til sin venninne for noen uker siden. Denne venninnen var en livsnyter og elsket vlant annet god mat og champagne. Mannen hennes viste sin avdøde kone den siste ære ved å servere champagne og god mat i samlingsstunden etter begravelsen for alle dem som hadde fulgt henne gjennom livet. Min kollega ble litt på en snurr av all champagnene som ble servert før maten og hun var ikke den eneste og hun visste at dette ville venninnen likt! Jeg tror ogås dette var godt for mannen hennes i stedet for at alt var bare trist.

Anette sa...

Döden är ju en naturlig del av livet.......så det är lika bra att vänja sig.....
Det var kul att se bilden inifrån kyrkan. Jag såg den ju bara utifrån. Minnesmärket över alla judar besökte vi också. /Anette

Madame sa...

Sikke et fint valg til vores D i dag. Det var smukt at se dine billeder og læse, hvad du fortæller. Jeg var meget tæt på at vælge samme emne, men valgte en dompap ;-)

God weekend!

Ellen sa...

Trist tema men fine bilder. Spesielt likte jeg det fra Tyskland.

Ønsker deg en flott helg!

Evami sa...

Døden er en del av livet,selv om den er noe vi ikke snakker om! SÅ flott at du tar dte opp,og hedrer de døde ,med slike vakre bilder! Selv om jeg får frysninger...

Henny sa...

Uden en viden om, at vi skal herfra en dag, ville livet næppe have den store værdi. Jeg synes dog, det er næsten ubærligt trist at se en grav for et lille barn med bamser på. Men også det er en del af livet.

Tania sa...

Jeg synes dette er en flott D! Likte spesielt bildet fra Berlin.
God helg!

Anonym sa...

Flotte bilder, til et tema som egentlig alle må forholde seg til en eller annen gang. Jeg kan huske at min onkel reagerte så på at jeg hadde med meg ungene når min farmor døde. (Hun døde helt stille)Ungene har senere sagt at de synes det var godt at de fikk lov til å være med.

Turid Holm Flaa sa...

Et temavalg som berører. Det er viktig som du gjør å skrive om det, og vise bilder. Tror taushet ofte kan være det verste.

Lise sa...

Et mektig innlegg - og vakre fotografier!

Tino sa...

Trist tema, men viktig å snakke om.

God helg.

Marita sa...

Jeg var i Berlin i vår og besøkte Holocoust-museet. En andektig sted.

Mia sa...

Undrar jag om vi någonsin klarar att förhålla oss till döden utan en viss tunghet i hjärtgropen.. Vackra blider som gör mig lite sorgsen trots allt.

Tro Håb og Kærlighed sa...

D for døden - ja, hvorfor ikke. Smukke billeder fra Berlin. Og gravsten kan være meget spændende - tak for dit D!

linsky sa...

Døden er jo en del av livet. :)

Linda sa...

Sånn er det, døden hører med....triste, men flotte bilder!!

Mona sa...

Nej, det är absolut inte makabert. Talande fina bilder. Man brukar säga att döden är en del av livet. Något vi moderna människor inte vill förstå. Vi borde ha ett annat förhållningssätt till döden. Jag gillar mexikanarna som firar de dödas dag. En högtid som pågår under flera dagar:

HildeS sa...

Døden er naturlig og jeg synes dette var et fint innlegg om temaet.

Eli Kristin Magnussen sa...

Syns det var et flott og meningsfullt innlegg til bokstaven D. Døden er en naturlig del av livet - på både godt og vondt.

TorAa sa...

En flott måte å tale om døden på.
Jeg kjenner jo dessverre hvor hardt den kan ramme.

Beklager sen kommentar og innlegg denne uken.
Det er her:
http://toraamusic.blogspot.com/

linn kr/sykepleier sa...

Trist men fint innlegg om døden. Like viktig å dokumentere skyggesiden.