2009-09-16

Trollkräm........16/9

Morrn.
Första stopp på min lilla skogstur var den lilla tjärnen, Svarttjern.
Klickbara bilder.

Morgondaggen hade inte torkat ännu, det är ganska vackert på morgonen.
Jag undrar när spindlarna "försvinner" för hösten?


Typiska bärplockare, du kan plocka mycket bär, och ännu mera skräp på kort tid.....
Jag såg att prislappen sitter kvar på den äldre modellen, 23:70 NOK.

Jag var en tur till skogen på förmiddagen, soligt och fint.
Det var ett solo-race, fruen skulle göra något annat....
Jag hade med mej en lagom stor bytta för att plocka lite lingon om det fanns några....
Jag visste om ett bra ställe från andra år, det visade sej att jag var först där....
Det är lätt att se om andra varit före, det brukar ligga bär på backen.....
Det var inte speciellt stora bär men det var många....

Det finns ett recept på "Trollkräm", som jag tog på webben....

Den byttan fyllde jag upp, på mindre än ½-timme, med handkraft, alltså inget fusk, med plockare....
den rymmer 5 liter.
För att vara en "trottoar-unge", så tycker jag att det är kul att plocka bär....


Sen kan det vara skönt att sitta och filosofera på en stubbe.
Det som jag tycker är lite tråkigt, är att sommaren redan är slut.....
Men hösten har ju sin tjusning.
Det här inlägget är lite ovanligt, för att komma från mej.....(receptet)

2 kommentarer:

Synnøve. sa...

Godmorgon.
En skön tur i skogen ser jag.
Lingonen väntar här med. Ska nog ta de i morgon eller helgen.
Har införskaffat en plockare med. Får väl se om den används...
Härliga bilder och kul att du la med receptet.

Ha en flott höstdag.
Klems Synne.

Allt möjligt och omöjligt sa...

Härligt med lingon. Speciellt trollkrem. Jag är uppväxt med det. Helst ska man vispa för hand så att så få bär som möjligt går sönder. Dom hela bären är lixom troll i den söta smeten. Det var alltid pappa som fick sitta med en stor skål on en träslev för att göra trollkremen. Det tog sin lilla tid, men gott var det. Ha det fortsatt skönt i den norska höstskogen. Eva