2009-02-01

Någon som minns detta?

Morrn.
Vi nåddes i går av, att Ingemar J. hade gått bort.
Är det många som minns den sommarnatten 1959?
Jag var i Lysekil på tältsemester med min mor och far.
Jag kommer ihåg den natten, för dom flesta var vakna,
för att höra hur det skulle gå "over there".
Hur det slutade på morgonen den 27 juni 1959
vet nog dom flesta.
Klickbara bilder.

Det släpptes ett minneskort av Svenska Philips,

som hade fått sändningsrättigheterna.

På kortet är det bilder av de som medverkade på nattens sändningar.

Det är många av dåtidens kändisar.

Jag maskade av mitt namn och adress.
Det är egentligen kul att äga ett sådant tidsdokument.
Tänk att det är nästan 50 år sedan det hände.
"Radio Luxembourg the station off the Stars".
"Transmitting on the 208-meter band........"

2 kommentarer:

Anonym sa...

mmm jag minns också den här natten när jag som 9-årig tjej blev väckt mitt i natten för att lyssna på radion! Finns inlägg om det på min sida!

Anonym sa...

Trevligt inlägg Hasse! Var för liten då... men njuter av Philips fina vykort som du är lycklig ägare till. Den som samlar har mycket roligt kvar! Rolig text av Philipschefen, där han förklarar reklaminslagen. Kul att se alla dåtida stjärnor, ja förutom Ingo, som ändå var huvudperson den där natten via Radio Luxemburg. Dit "rattade" jag mig också, ny rockmusik där och häftigt babblande discjockeys, långt innan svensk radio hade något liknande.