2011-01-10

Veckans Hus - #47 - "Gavelornament" 10/1

Morrn.
 Veckans hus - Gavelornament.
 Gavelornament i mina ögon, ett slags dekorationer....
Klickbara bilder.
 Bild 1, En stuga i Bergen i Norge.

 Bilderna 2 & 3, Foton från Prag.

 Bild 4, Ladugård på Løten i Norge.
 Bild 5, Dalen Hotell i Norge
Bild 6, Balestrand Hotel i Norge.
  Jag vill påstå att alla bilderna uppfyller kraven
på det dekorativa planet.....

Fler "gavel-pynt" här;

http://veckanshus.stjernvall.se/?p=1000

Länk till Dalen Hotel;      http://www.dalenhotel.no/

6 kommentarer:

Hedwig sa...

Bra variation i dina gavlar. Du kan hjälpa mig att 'luska' lite - bilderna från Prag är visserligen dekorerade, men jag skulle kalla dem för typiska 'frontespis'.
Googla på det ordet och se om du kan få fram en bra entydig beskrivning av vad det är.
Det är nämligen ett tänkt tema framöver...

Leena sa...

Jag har lite liknande hus, du har i alla fall hittat några i Norge också. Riktigt vackra dessutom.

B i r g i t t a sa...

Vilken intressant blandning du visar och dekorationsglädjen finns ju med :)

http://fotochip.blogspot.com/2011/01/veckans-hus.html

Kvasthilda sa...

De norska trähusen är jättefina och har just sån dekoration jag sökt efter bland mina foton.
Balestrands hotell är hur läckert som helst!
Så vitt så det nästan gör ont i ögonen. Vackert :-)

Elisabeth sa...

Du har många fina trähus med snickarglädje på gavlarna, det ena vackrare än det andra. Ha dé!

Anni sa...

De norska husen är ju fantastiskt vackra, jag gillar att de visar att lite brädor kan bli vackert. Men sedan slås ju alla med hästlängder av hotellet - helt underbart - undrar hur prisläget är på de rummen...