2009-02-11

"Oppskryt", Rally Norway startar i morgon 12 feb........

Morrn.
I morgon startar VM rallyt,
några sträckor går nästan på farstutrappen...
Jag var ut i morse för att se om det är
bra "väg", som det ser ut så är det mest is....
Det som egentligen inte är bra, det är endast 43 bilar
anmälda!
Anmälningsavgift för att få köra detta rallyt,
privatförare : € 3500:- = NOK 31.283:-SEK 38.172:-
Det kostar pengar att vara karl....
Fabriksteam är något dyrare, € 5100:-
Alla måste köpa speciell FIA-bensin,
Pris per liter € 4,56= NOK 40,76:- SEK 49,73:-
(alla växelkurser från Forex den 11 feb.)
Total körsträcka, transp. + race = 1222 Km.
Det kan bli kostbart på nedersta linjen......
Bil, Däck, Service, Skader på bil, plus allt annat.
Alla bilderna är klickbara.
Ett lokalt info-plakat.

En sak är helt klart, det var myggfritt i morse.....24°-

Motortempen hade inte blivit högre efter nästan en mil.....

Det är nästan så att jag och många andra saknar

en kylargardin......

Två vinterbilder, den ovanför och bilden under....


En liten bit av en rallysträcka......

Man kan se "blåisen"....


Länk till WRC:
Hur vinner man Rally Norway ?

How to win Rally Norway
Mikko Hirvonen, Rally Norway’s most recent winner, tells wrc.com how it’s done:
Flat out from the start"Yes you’re on snow, but in many ways the approach is almost like any other event - you have to go flat out from the start. On snow you’ll move the car around more, and spend more time sideways than you would on gravel, but if you’re on deep snow you really need to trust your tyres and let them do most of the work. Use the snow banks too, to slow the car down and guide you around the corners. Snow driving is easy when you know what you’re doing."
Don’t worry about the grip "If there is lots of loose snow on the road then it’s going to be quite slippery, but what makes it easier to cope with is the fact that the grip level will be constant. Whether you are on snow or ice, even if it’s slippery, you know the grip will remain the same all the time. Grip levels change frequently on gravel rallies and ever more so on asphalt. It’s actually easier to go flat-out on snow and ice because you know how the car is going to work."
Attack hard "Two years ago it was quite a close fight against Marcus [Gronholm] and Sebastien [Loeb]. I wasn’t too far ahead, but everything just worked out because I was attacking all the time. It’s really not that different from a normal rally."
Study the road ahead"Some drivers use yellow glasses but personally I’ve never found them a big enough advantage. I think it’s just something you get used to. I can see braking places, ruts and the differences between snow and ice better without glasses. But I’m sure plenty of drivers would say the opposite. The fact is, sometimes you see what’s coming up - sometimes you don’t."
Make the most of your road position "There is always a performance difference if you’re running as first or, say, fifth car on the road. This year’s new tyre is going to exaggerate that difference. The previous narrow tyre performed a little bit better that this year’s on loose snow or slush, but was about the same on a cleaner line. This year we’ll see a bigger difference depending on where you are running. Basically, if there’s fresh snow around then running later is going to better.

2 kommentarer:

synne sa...

Oj så kallt ni hade.
Var kallt här med. 17 minus då...
Det är dyrt med rally. Vi hade tänkt kika på det här i Kongsvinger.
Men gubben jobbar fram till lördagen.
Sen tycker jag som Petter Solberg sa i Glomdalen igår att det är för dyrt att gå på rallyt. För oss en dag hade det kostat 700 kr tror jag.
Det är lite väl magstarkt.
Men du kan nästan se det från tomten antar jag.
Ta många bilder så man får se...
Ha nu en fin onsdag.
Klems från Synne.

enn-08-i-exil sa...

Svar till Synne.
Jag har ingen större lust att frysa häcken av mej, dessutom betala en massa pengar......

Det är ENDAST 43 bilar som är anmälda........till start.
Hur många är kvar, på söndag....
Rally är "oppskryt".
Ha de bra
Hasse
PS I dag tog det ca. 10 min. till SS 19 "Militärvägen" mellan Løten-Elverum.