2008-09-28

En dag på "höstfjället".........

Morrn.
Söndag morgon, höstväder som heter duga.
Tidig frukost, i dag blir det fjälltur!
Vi hade snakkat lite om vad vi skulle göra på söndagen om det var fint väder.
Under den gångna veckan hade vi båda varit så "flinke" i "hagen",
så vi gav oss själva en biltur,
kanske den sista, för hösten är övergående.....
Vi drog riksväg 3, upp efter Glomma,
vi svängde till vänster lite ovanför
Trønnes mot Vinjeveien,
en bomväg, pris 65:- Nok.
Klickbara bilder.



Ett flott fjällparti vid Trytjernet 896 m.ö.h
Krull med bildupplastningen. Glomma någonstans mellan Stai och Trønnes.
En morgontidig man för söker överlista, kanske en öring.
Samma krull. (Bilden från i går, bilden från gaveln på övervåningen) Løten.
Tyvärr så blir det dålig ordning, fast jag försöker med endast 4 bilder åt
gången. Det tar jättelångtid att lasta upp, så ordning får bli som det vill!
Bilden från Åstdalstjerna på Friisveien lite över 1000 m.ö.h.
KALLT endast 2 grader, årets första snö.

Det blåste smådj..lar och tillsammans med kylan så blev kaffetåren
flyttad från naturlådan till en picnic i baksätet i vår bil.
Någonstans utefter Vinje-veien.
"The sleeping beauty" (jag ser i alla fall näsan)

Landskap uppe på Friisveien, kargt och ödsligt.
Lite trafik, och det blev molnigare ju längre dagen skred.
Detta kan vara Jotunheimen.
Mera nysnö från Åstdalstjerna.


En storgård i Gudbrandsdalen i närheten av Øyer.
Bergssida i Gudbrandsdalen.
Gudbrandsdalen ovanför Ringebu på Friisveien.
Uppe på Friisveien, det blåst så hårt, så bilden tog jag innifrån bilen..........


Vi tog den långa vägen hem via Lillehammer, Nordseter, Sjusjøen
och via Søppelkontainern till Moelv och E-6.
Allt som allt så fick vi en topptur,med flott natur,
fint väder och trevligt sällskap.
(Av varandra, tack för turen)

Det blev en dagstur på ca. 320 km.

5 kommentarer:

Synnøve. sa...

Jag säger tack för turen jag med.
Det var så himmla fina bilder.
Jag kanske är löjlig, men det är så vackert så man blir nästan tårögd.
Jag har en kärlek till naturen i det här landet som bara växer sig större och större.Tusen tusen tack för dina flotta bilder.
Jag ska kika en gång till nu.
Kram Synne.

Anonym sa...

fina bilder!!Så höstigt och härligt:)

annette sa...

Ingen dålig dagstur, underbart att få se alla dessa fina bilder från trakter jag älskar så innerligt.

Ha det så bra!

//annette

Anonym sa...

Vilka så underbara foton !
Det är ju så vackert med fjällen och naturens så underbart skiftande höstfärger.
Ha en fin fortsatt dag.

Anonym sa...

Roligt att få åka med på er biltur, vilka härliga foton :-) Just hemkommen från Tunisien blir jag förvånad som i princip ser likadana bilder i ditt inlägg som några foton jag just laddat över i datorn från öknen i södra Tunisien. De är väldigt lika, men olika ändå. Det vi har är ju växtlighet, det var det dåligt med där i Sahara...
Vår nordiska natur är fantastisk!
Dina bilder bevisar denna sanning :-)

(Angående en kommentar hos mig, roligt att du har egna upplevelser från Hägersten! Kanske har du hittat mer "matnyttigt" bland äldre inlägg?)